Wednesday’s papers: Mubarak and sons sent to criminal court amid activists’ call for second revolution

Egypt's newspapers Wednesday focus on authorities announcement yesterday that former President Hosni Mubarak and his sons would be sent to criminal trial on charges related to killing protesters during the 25 January revolution.

In its headline this morning, the Al-Wafd newspaper states that the former president and his sons are accused of high treason, profiteering and abusing their positions. The Mubarak family is denied from handling its stock market money, the paper writes.

The independent Al-Shorouk writes that Mubarak, former Interior Minister Habib al-Adly and police authorities were responsible for killing the protesters. The Mubaraks also received a castle and four villas from businessman Hussein Salem, the paper writes. It also reports that Ahmed Ezz's second and third wife appeared before the Illicit Gains Authority yesterday, and Khadija al-Gamal, the wife of Mubarak's son Gamal, is expected to appear today.

State-owned Al-Ahram highlights the protests planned for Friday to demand the prosecution of former regime officials, among other demands. The state-owned paper writes 12 coalitions refuse to participate in what activists are calling the "Friday of Anger" to "save the revolution." Al-Ahram instead calls it the "Friday of Danger."

The state-owned Rose al-Youssef writes the second wave of the revolution is against political corruption. It says the Muslim Brotherhood will not participate, however, and Facebook activists are split over whether or not to participate. It writes that Salafis accuse those calling for a second revolution of disbelief in God.

Al-Shorouk writes about a Muslim Brotherhood attack on Abdel Moneim Abouel Fotouh, a former leading member, for running for presidency despite the group's denunciation.

The newspapers also highlight other news of the day.

Al-Ahram reports that Field Marshal Hussein Tantawi, head of the Supreme Council of the Armed Forces, met with King Abdullah of Jordan yesterday to discuss the situations in many Arab countries, as well as the peace process in the Middle East.

It also writes that according to the World Bank, around US$4.5 billion will be offered to Egypt as aid money to help sustain its economy. On the other hand, Prime Minister Essam Sharaf ordered the launch of a special fund for those injured during the 25 January revolution.

Egypt's papers:

Al-Ahram: Daily, state-run, largest distribution in Egypt

Al-Akhbar: Daily, state-run, second to Al-Ahram in institutional size

Al-Gomhurriya: Daily, state-run

Rose al-Youssef: Daily, state-run

Al-Dostour: Daily, privately owned

Al-Shorouk: Daily, privately owned

Al-Wafd: Daily, published by the liberal Wafd Party

Al-Arabi: Weekly, published by the Arab Nasserist party

Youm7: Weekly, privately owned

Sawt al-Umma: Weekly, privately owned

Related Articles

Back to top button